
''Als voorzitter van Zuivelcoöperatie ZUCO U.A. ervaar ik dagelijks hoe de coöperatie het collectieve belang van ons, de leden, in de zuivelketen dient. ZUCO zet zich in om een sterke positie in de zuivelketen te verwerven en echte zuivel onderdeel te maken van de emotionele en smaakvolle verbinding tussen stad en platteland.
Het coöperatieve verdienmodel van ZUCO bestaat uit uitgebreide dienstverlening voor onze leden en het sluiten van partnerschappen met diverse partijen in de zuivelketen. Concreet verbeteren en borgen we de kwaliteit en uitstraling van onze producten, bieden we begeleiding aan kleinschalige marktinitiatieven, verzorgen we de (content)marketing, onderhandelen we met ketenpartijen, en nemen we deel aan vooruitstrevende zuivelinitiatieven vanuit de markt.
Met een gezamenlijke ketenstrategie spelen we direct in op de behoeftes vanuit de markt en van de leden. Coöperatief vormen we één front, creëren we een toonaangevende positie in de keten, versterken we elkaar, investeren we samen, en verlagen we gezamenlijk de kosten van bijvoorbeeld uitvoering, inkoop en distributie. Dit alles maakt ZUCO voor mij de ideale manier om mijn toekomst in de zuivelsector vorm te geven.''
- Hessel Jan Sinnige

.jpg)
De zuivelmarkt heeft moeite om mee te bewegen met de veranderende behoeften van consumenten én primaire producenten. Stad en platteland spreken niet dezelfde taal, innovatie blijft achter en onbegrip heerst.
Toch ligt de oplossing dichterbij dan je denkt: op het boerenerf zelf.
Veel boeren kiezen ervoor hun melk niet alleen aan fabrieken te leveren, maar ook zelf te verwerken tot speciaal producten. Deze worden met enthousiasme ontvangen door de markt. Maar zonder duidelijk plan of ondersteuning raakt het proces vaak chaotisch en zwaar.
Door zuivelondernemers samen te brengen en hen te ondersteunen met kennis en tools, helpen we boerderijzuivel professionaliseren én toekomstbestendig maken.
''Het is zeer waardevol om een netwerk aan kennis en kunde om je heen te hebben als je vervolgstappen wilt zetten binnen je bedrijf. Dat kan op de boerderij zijn, maar ook op productniveau als je al zelfzuivelaar bent. Nóg belangrijker: kennis en kunde zijn alleen waardevol als je er daadwerkelijk een beroep op kunt doen. En dat werkt binnen ZUCO. Want, de lijnen zijn kort en de mensen benaderbaar.''
- Kees Schutte | Twenste Zuivel van Boer Kees / BOTT'R
Zuivelcoöperatie ZUCO U.A. is in 2018 opgericht met als doel om stad en platteland te verbinden middels culinaire zuivel.
ROUTE 2030 – Bouwstenen voor een sterke toekomst
🔹 2018: Start in de nichemarkt met een eigen toonbank in het stadscentrum. Verbinding tussen boer en burger staat centraal: van glas tot glas.
🔹 2024: Ondersteuning van ledeninitiatieven. Leden versterken en waarde creëren op het boerenerf voor stedelijke consumenten.
🔹 2026: ZUCO wordt het aanspreekpunt voor marktvragen over vernieuwende en ambachtelijke zuivelproducten en biedt passende oplossingen.
🔹 2030: Met een sterke achterban ontwikkelt ZUCO vernieuwende concepten in coöperatieve faciliteiten. Leden zien dit als hun eigen 'fabriekje' waar ze snel kunnen schakelen. Producten worden ontwikkeld, opgeschaald en beschikbaar gesteld voor de (verwerkende)markt.