Kennis delen is kracht: Gerard Schlingmann over zijn rol als zuivelexpert bij ZUCO
- ZUCO
- 6 aug
- 3 minuten om te lezen
Gerard Schlingmann is sinds anderhalf jaar actief binnen ZUCO als zuivelexpert. Met zijn jarenlange ervaring in de kaassector en een passie voor kwaliteitszuivel, draagt hij bij aan het versterken van marktinitiatieven voor leden van de coöperatie. In dit interview vertelt Gerard over zijn veelzijdige rol, de unieke kracht van ZUCO en waarom kennis delen volgens hem de sleutel is tot gezamenlijke groei.
Wat doe je precies voor Zuco als zuivelexpert?
Dat is inmiddels best wel divers! Na jarenlang te hebben gewerkt met de beste en lekkerste Nederlandse kwaliteitskazen, ben ik blij dat ik bij ZUCO de kans krijg om mijn blik binnen zuivel verbreden.
En wat voor zuivel! Het zijn stuk voor stuk zuivelparels! Zo ben ik bezig met het verwaarden van roomboter, yoghurts en ijs met en voor kleinschalige zuivelproducenten in Nederland en België. Ik vind dat erg leuk en verrijkend!
Daarnaast heb ik het afgelopen jaar samen met het bestuur, Patricia Bruinsma en Kees Postma ook veel tijd en energie gestoken in de strategie van ZUCO. Het is van groot belang om dat kraakhelder te hebben, want zonder duidelijke positie in de zuivelsector kunnen we niet uitleggen voor wie we zijn en wat we daarvoor doen. De strategie blijven we gezamenlijk doorontwikkelen, maar er ligt inmiddels een goed fundament waarop we de komende jaren kunnen doorbouwen.
Hoe ziet jouw samenwerking met de leden eruit?
De samenwerking is erop gericht om elkaar waar maar mogelijk met kennis en kunde aan te vullen en dit zo pragmatisch mogelijk om te zetten in concreet resultaat.
Er is zoveel liefde voor het vak en kennis in de keten beschikbaar, de kunst is om dit succesvol aan elkaar te verbinden zodat dit in de producten van onze leden maximaal tot z’n recht komt. Iedereen brengt z’n eigen specialisme, vakkennis en ervaring in. En het is heel mooi om die te delen en te koppelen aan de ambities van de leden zuivelondernemers.
Ik zeg altijd maar: kennis is macht, kennis delen is kracht. En dat is wat we doen in de samenwerking.
Wat maakt Zuco als coöperatie uniek?
ZUCO is een coöperatie waarin verschillende soorten ondernemers samenwerken aan de ontwikkeling en versterking van marktinitiatieven & zuivelspecialiteiten. Dat er zoveel diversiteit aan ondernemers binnen de coöperatie zijn die ditzelfde doel nastreven maakt ZUCO al uniek. In grote lijnen zou je kunnen zeggen dat we leden hebben met melk en leden zonder melk, maar dat we hetzelfde doel nastreven: maximale meerwaarde creëren met zuivelspecialiteiten (van eigen) koemelk. We zijn allemaal individuen met eigen bedrijven, maar toch is dit wat ons bindt.
Zonder dat we als coöperatie zelf de ambitie hebben om melk te gaan collecteren en verwerken. Dat is uniek.
Wat is je grootste uitdaging in je werk?
De grootste uitdaging in het werk is om ons aanbod goed te laten aansluiten op de individuele behoefte bij onze leden en potentiële leden. Want we willen ook groeien als coöperatie. Je kan wel een bepaalde standaard aanpak voor dit aanbod van levering van diensten opzetten en dat moet ook, maar in offertes en rapportages blijft altijd persoonlijk maatwerk. Naast Kennis en Kunde komt dan de ‘K’ van Kunst om het in dat proces goed te doen voor alle betrokkenen.
Tot slot: waar ben je het meest trots op?
Na mijn lidmaatschap (nu zo’n 1.5 jaar geleden) ben ik het meest trots op de interne samenwerking en het resultaat daarvan. Ik vind dat we als organisatie echt de nodige stappen hebben gemaakt naar een meer concrete werkwijze die aansluit op de behoeften van onze leden met melk. Het gevolg daarvan is dat we nu lekker druk zijn met de inhoud! Mooie projecten binnen de coöperatie waarvan voor de leden de effecten op korte termijn zichtbaar en merkbaar gaan worden. Daar word ik blij van! Denkers en doeners komen samen met hetzelfde oogmerk. Dat is waarvoor ik lid ben geworden en ook graag een bijdrage wil blijven leveren aan de verder groei en ontwikkeling van ZUCO.
Foto door: Anouk Hemmink


Opmerkingen