Zuivelcoöperatie Zuco ondersteunt leden bij het opstarten van kleinschalige initiatieven. 'Wij helpen bij het uitschrijven, uitdenken en ontwerpen van concepten. Daarna begeleiden we de productontwikkeling', stelt voorzitter Hessel Jan Sinnige. Hij merkt dat de uitdaging in de zelfzuivelsector vooral ligt bij het oplossen van de hoge inkoopkosten en inefficiëntie.
De kloof tussen boer en burger wordt steeds groter, ziet Sinnige. 'We moeten onszelf als sector een spiegel voorhouden. We zijn steeds efficiënter en procesmatiger gaan boeren. Hierdoor verliest de sector het nostalgische imago, maar ook de zichtbaarheid van lokaal en natuurbewust geproduceerde melk. De melk is niet meer herleidbaar naar de boerderij.'
Zuco ziet als uitdaging ervoor te zorgen dat de lokale waarde zichtbaar blijft. De transitie die de voorzitter voor ogen heeft, betekent niet opnieuw beginnen, maar juist gebruik maken van wat er is.
Boer-burgerverbinding
'Wij willen de verbinding tussen boer en burger versterken. De klant is op zoek naar een bepaalde energetische waarde: het gevoel van de koe, de geur van de boerderij, het zien van de dieren, het proeven van verse melk en het horen van en praten met de boer.' Deze elementen zien consumenten volgens Sinnige graag terug in het eindproduct. 'Als collectief bieden wij dat aan.'
Lees het gehele artikel hier: Zuco versnelt kleinschalige zuivelinitiatieven - Nieuwe Oogst
Comments